• Ónodi-Szűcs
    • 221 milliárddal több jut egészségügyre 2018-ban

      221 milliárddal több jut egészségügyre 2018-ban

    • Az államtitkárt nem lepte meg az egészségügy lelete

      Az államtitkárt nem lepte meg az egészségügy lelete

    • Az államtitkár is élt az alkalommal

      Az államtitkár is élt az alkalommal

  • kanyaró
    • Egyre súlyosabb a romániai kanyaróhelyzet

      Egyre súlyosabb a romániai kanyaróhelyzet

    • Kanyaró: nő a nyomás Románia felől

      Kanyaró: nő a nyomás Románia felől

    • Kanyaró: egy hét alatt több száz beteg

      Kanyaró: egy hét alatt több száz beteg

  • bérrendezés
    • Nem az IKEA az egészségügy gyilkosa

      Nem az IKEA az egészségügy gyilkosa

    • Éger az ígéretekről, költségvetésekről

      Éger az ígéretekről, költségvetésekről

    • A miniszter elégedett a mentős bérfejlesztéssel

      A miniszter elégedett a mentős bérfejlesztéssel

A napraforgó kiütötte az olivát

Egészségmagazin 2005.07.19 01:00 Forrás: Weborvos Szerző: dr. Matos Lajos

Az olivaolajnál lényegesen erélyesebben csökkentette az összkoleszterin- és LDL-koleszterin szintet a napraforgó olaj.

Gyakori téma, hogy a telített zsírsavakat táplálékunkban célszerű telítetlen zsírsavakkal, olajokkal pótolni, de kevés összehasonlító vizsgálat bizonyítja ezt a tételt.

Amy E. Binkoski és munkatársai (Messiah College, Grantham, PA, USA) 31, kissé hiperkoleszterinemiás, egészséges felnőtt vizsgálatáról számolnak be, akik egy hónapig az átlagos amerikai étrenden éltek, majd két heti átvezető időszak után egy hónapig vagy napraforgó olajjal, vagy olivaolajjal dúsított ételeket ettek – a sorrend randomizáltan változott.

A vizsgálati étrendek szénhidrát-, fehérje és össz-zsír tartalma azonos volt, a kétféle olajat tartalmazó diéta csak abban különbözött egymástól, hogy az egyszeresen-telítetlen zsírsav tartalom (MUFA) az olivaolaj esetében 17.2 %, a napraforgóolaj esetén 14.2 % volt, ezzel szemben a többszörösen telítetlen zsírsavak (PUFA) aránya az olivaolaj fogyasztásakor volt alacsonyabb
(4.3 %), mint a napraforgóolaj használatakor (7.7 %).

Valamennyi étrend energiatartalmának 30 %-a származott a zsírokból, s felét adta vagy az oliva-, vagy a napraforgó olaj tartalom. A szokványos amerikai étrendben 34 % zsíradék volt, amelynek megoszlása: telített zsír 11.2 %, PUFA 7.8 %, MUFA 14.9 %.
A napraforgó olaj mind az összkoleszterin-szintet, mind az LDL-koleszterin értéket szignifikánsan csökkentette, akár a szokásos amerikai étrendhez, akár az oliva-olajat tartalmazó diétához hasonlították. Az egyes étrendekre történő áttérés után is a napraforgó olaj esetén volt a legrövidebb a kedvező hatás megjelenésének ideje (67.9±3.8 perc, vs olivaolaj:83.4±3.8 perc, szokásos amerikai étrend: 73.9±3.8 perc). A szerzők megjegyzik, hogy a lipid oxidáció mértékét sem a napraforgó-, sem az oliva olaj nem befolyásolta.


Binkoski és munkatársai szerint  az olivaolajnál lényegesen erélyesebben csökkentette az összkoleszterin- és LDL-koleszterin szintet a napraforgó olaj, az utóbbi magasabb PUFA tartalmának köszönhetően. Hangsúlyozzák, hogy mivel a többszörösen telítetlen zsírsavak ilyen fontosnak bizonyultak a lipid-profil javításában, kívánatos, hogy a sok PUFA-t tartalmazó ételek megfelelő arányban legyenek étrendünkben. Ráadásul a vizsgálat  igazolta, hogy a napraforgó olaj a koleszterin értékek csökkentésére hatásosabb, mint az általában legjobbnak tartott oliva olaj.

(Journal of the American Dietetic Association 2005, 105:1080-1086)

Kapcsolódó hírek

  •  | 
  •  | 

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink