• hálapénz
    • A valóságban nagyon is fizetős az egészségügy

      A valóságban nagyon is fizetős az egészségügy

    • Hálapénz: próbára bocsátották az orvosokat

      Hálapénz: próbára bocsátották az orvosokat

    • Nem a munkáltatótól függ a hálapénz megítélése

      Nem a munkáltatótól függ a hálapénz megítélése

  • kórházadósság
    • A krízis életmentő műtéteket is veszélyeztethet

      A krízis életmentő műtéteket is veszélyeztethet

    • Alku tárgya lesz a kórházadósság?

      Alku tárgya lesz a kórházadósság?

    • Újabb államtitkári ígéret a háziorvosoknak

      Újabb államtitkári ígéret a háziorvosoknak

  • ebola
    • Kétéves kisfiútól indult el az ebolajárvány

      Kétéves kisfiútól indult el az ebolajárvány

    • Ebola: Az osztrák kormány is beszáll a védekezésbe

      Ebola: Az osztrák kormány is beszáll a védekezésbe

    • A WHO: lassul az ebola terjedése Libériában

      A WHO: lassul az ebola terjedése Libériában

Epebetegek étrendje: mit, mikor, hogyan?

Egészségmagazin 2010.10.18 01:00 Forrás: Weborvos

Az epebetegségek tudatos táplálkozással megelőzhetőek, tüneteik enyhíthetőek.

Az epebetegség a leggyakoribb, az emésztőrendszert érintő probléma. Kialakulásának hátterében állhatnak helytelen étkezési szokások, mozgásszegény életmód, elhízás, öröklött hajlam vagy mechanikus akadály (pl.megtört epevezeték). A krónikus epebetegséget elsősorban emésztőrendszeri panaszok, például puffadás, teltségérzet, tompa, hátba sugárzó fájdalom, nyomásérzékenység jellemzik. A fájdalmas görcsök, hányinger és hányás kiváltó oka leggyakrabban az epekő. Görcsök leginkább az apróbb köveknél fordulnak elő, mivel a fűszeres és zsíros étel elfogyasztása erősebb összehúzódásra ingerli az epehólyagot, a kövek pedig ilyenkor felsérthetik az epehólyag falát, és ezzel gyulladásos folyamatot indíthatnak el.

Nagyobb kövek gyakran nem okoznak tüneteket. A problémákat okozó kövek esetében az epehólyagot sebészetileg szokták eltávolítani.


Az epebetegségek tudatos táplálkozással részben megelőzhetőek, tüneteik enyhíthetőek. Az étrend legfontosabb kiegészítője a rendszeresség, célja pedig a panaszokat kiváltó ingerek távoltartása. Az ajánlott étrend zsiradékszegény, kímélő fűszerezésű, durva rostban szegény táplálkozást ír elő. Az epeköves betegek túlnyomó része elhízott, ilyen esetben az étrend energia megszorítást is alkalmaz; a javasolt energiamennyiség 20-25 kcal/ttkg.


A panaszmentesség a jól felépített és rendszeresen betartott étrend függvénye, de sajnos igen gyakori, hogy tünetmentes időszakbana betegek nem ügyelnek az étrendi ajánlások betartására. Napi többszöri kis étkezéssel elérhető, hogy az epehólyag rendszeresen kiürüljön, így kisebb a veszélye annak, hogy pangó epében kő kezdjen kikristályosodni. Az epehólyag összehúzódásának ingere az étkezés, az epekő átpréselésére alkalmas összehúzódás pedig elsősorban bőséges, zsíros ételek elfogyasztása után következik be, ezért is célszerű a naponta több alkalomra szétosztott, kis mennyiségű étel fogyasztása.

A diéta-hibák fájdalmat, heves panaszokat okozhatnak. Nyugalmi periódusban az étrend lehet liberálisabb, de a rohamokat kiváltó élelmiszereket ilyenkor is célszerű kerülni.

Az egyéni tűrőképesség (tolerancia) igen változó. Van, aki a hagyományos magyaros ételeket is képes ritkán, kis adagokban elfogyasztani, míg mások a tejtermékektől, nyers gyümölcsöktől is rosszul lehetnek, ezért érdemes tesztelni, hogy kinek mit szabad enni, és mit nem. A tesztelést az általános ajánlásokban leírt irányelvek (többszöri, kis mennyiség fogyasztása, bőséges, zsíros étkezések kerülése) betartásával érdemes indítani. Ha a panaszok ezek betartása mellett is jelentkeznek, akkor ki kell tapasztalni, hogy mely ételeket kell kerülni. Amennyiben nagyon sok nyersanyag van a kerülendő élelmiszerek listáján, úgy előfordulhat, hogy a szükséges vitaminok és ásványi anyagok pótlásáról külön gondoskodni kell.

Mivel az a cél, hogy minél több nyersanyagból álljon össze az egészséges étrend, tünetmentes állapotban epebetegek is megpróbálkozhatnak egy-egy olyan megszokott étellel, ami bár nem szerepel az ajánlott fogások között, mégis nagyon szeretik. Ha fogyasztásuk nem okoz tüneteket, akkor ritkán (havonta egyszer) és kis mennyiségben — csak az íze kedvéért — máskor is lehet próbálkozni velük. Az általános tapasztalat azt mutatja, hogy az egyéni toleranciára a lelkiállapot is hatással van: stresszes, idegesebb állapotban a szervezet jóval érzékenyebben reagál az étrendi kihágásokra.

A cikk folytatása a Humantrade Magazin októberi számában

Kapcsolódó hírek

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink