• Ónodi-Szűcs
    • 221 milliárddal több jut egészségügyre 2018-ban

      221 milliárddal több jut egészségügyre 2018-ban

    • Az államtitkárt nem lepte meg az egészségügy lelete

      Az államtitkárt nem lepte meg az egészségügy lelete

    • Az államtitkár is élt az alkalommal

      Az államtitkár is élt az alkalommal

  • kanyaró
    • Egyre súlyosabb a romániai kanyaróhelyzet

      Egyre súlyosabb a romániai kanyaróhelyzet

    • Kanyaró: nő a nyomás Románia felől

      Kanyaró: nő a nyomás Románia felől

    • Kanyaró: egy hét alatt több száz beteg

      Kanyaró: egy hét alatt több száz beteg

  • bérrendezés
    • Nem az IKEA az egészségügy gyilkosa

      Nem az IKEA az egészségügy gyilkosa

    • Éger az ígéretekről, költségvetésekről

      Éger az ígéretekről, költségvetésekről

    • A miniszter elégedett a mentős bérfejlesztéssel

      A miniszter elégedett a mentős bérfejlesztéssel

Hallal a demencia és a depresszió ellen

Egészségmagazin 2006.04.21 00:00 Forrás: Weborvos Szerző: - munkatársunktól -

Az egészséges táplálkozás alapelvei szerint az a jó, ha a felvett energia 30 százaléka zsírokból származik.

Magyarországon azonban sajnos a telített zsírsavak fogyasztása a jellemző. A telített zsírsavakban gazdag zsiradékok elsősorban állati eredetűek. Közös jellemzőjük, hogy hidrogénben gazdagok, sok energiát adnak, azonban túlzott fogyasztásuk növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. A telítetlen zsírsavak (egyszeresen, vagy többszörösen telítetlenek) folyékony állagúak, a szervezetbe jutva támogatják az idegműködést, hormonokat termelnek, és fokozzák a zsíranyagcserét.

A többszörösen telítetlen zsírsavakon belül az utóbbi időben mind több szó esik az omega-3 zsírsavakról, amelyek a halakban találhatók, csökkentik a szívbetegségek kockázatát, és hasznosak lehetnek a bőrbetegségek, izületi gyulladás és allergia kezelésében is. Az omega-3 zsírsavak közül a DHA különösen fontos a magzati idegrendszer fejlődésében és a kisgyermekek fejlődésében mindaddig, amíg az agya szerkezete ki nem alakul. Nagy-Britanniában a dyslexiás és a hiperaktív gyermekek táplálkozásának kiegészítésére használják a tengeri halolaj készítményeket. Egyes kutatások azt mutatják, hogy az omega-3 hiánya növeli a depressziót és az agresszivitást is. Egy holland vizsgálat szerint azoknál, akik hetente legalább 10 dekagramm halat fogyasztottak, 70 százalékkal kisebb volt az esély az Alzheimer-kór kialakulására.

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink