• Ónodi-Szűcs
    • Teljesítmény helyett eredményalapú finanszírozás

      Teljesítmény helyett eredményalapú finanszírozás

    • Számvetés az Arénában: Ónodi-Szűcs Zoltán

      Számvetés az Arénában: Ónodi-Szűcs Zoltán

    • Növekvő bérek, csökkenő várólisták, maradó orvosok

      Növekvő bérek, csökkenő várólisták, maradó orvosok

  • EBP
    • Növekvő bérek, csökkenő várólisták, maradó orvosok

      Növekvő bérek, csökkenő várólisták, maradó orvosok

    • EBP: Új épületet kap a Szent Ferenc Kórház

      EBP: Új épületet kap a Szent Ferenc Kórház

    • 352 millió a szigetszentmiklósi rendelőnek

      352 millió a szigetszentmiklósi rendelőnek

  • EESZT
    • EESZT: minden patika határidőre csatlakozott

      EESZT: minden patika határidőre csatlakozott

    • Informatika az egészségügy szolgálatában

      Informatika az egészségügy szolgálatában

    • EESZT: Határidőre minden gyógyszertár csatlakozik

      EESZT: Határidőre minden gyógyszertár csatlakozik

Omega 3 zsírsavak: együnk vagy ne együnk?

Egészségmagazin 2007.02.19 00:00 Forrás: Weborvos Szerző: Dr. Káli András PhD.

Körülbelül 25 éve merült fel először összefüggés a rendszeres hal fogyasztás és a coronaria halálozás között.

Elsőként a grönlandi eszkimók 20 éves követéses vizsgálata utalt arra, hogy 50%-kal kisebb a halálozás a naponta 30 g halat fogyasztók között, a halat nem fogyasztó eszkimókéhoz képest. Ma már tudjuk, hogy mindezért a halak zsirszövetében lévő többszörösen telitetlen zsírsavak /PUFA/, elsősorban az omega-3-zsírsavak felelősek. Azóta sok bizonyíték gyűlt össze e kedvező hatásról, bár az utóbbi időben a hal fogyasztással kapcsolatban új ellentmondások is születtek.

Omega-3 zsírsavak a növényi olajokban, a magvakban, a szójababban is megtalálhatók, de táplálékunk természetes forrása a hal is. E telítetlen zsírsavak csökkentik a szérum triglycerid szintjét, gátolják a thrombosis készséget, javítják az érbelhártya /az endothel/ működését és akadályozzák a ritmuszavarok kialakulását. Mindezek együttes hatása a halálozás redukciója.

11 nagy klinikai vizsgálat összefoglaló értékelése utal arra, hogy 40-60 g napi halfogyasztás 40-60%-kal csökkenti a nagy /!/ cardiovascularis rizikójú egyének halálozását! Egy további /olasz/ vizsgálat pedig a hirtelen halál 44%-os csökkenését mutatta ki több mint 11 ezer infarctust szenvedett betegben, ha táplálék kiegészítőként omega-3 zsírsavat is kaptak.

Vannak azonban vizsgálati eredmények, melyek mindezt kétségbe vonják: kamrai ritmuszavarok miatt ritmuszavart megszüntető készülékkel /ICD/ rendelkező betegekben a hal fogyasztás nem mérsékelte a ritmuszavarok előfordulását, a halat nem fogyasztó kontroll csoporthoz képest . Sőt az omega-3 zsírsavak – egyes megfigyelések szerint - még növelhetik is a malignus ritmuszavarok számát.

Az ellentmondásos eredmények miatt egy amerikai orvosi szervezet /IOM/ 2006 októberében állásfoglalást fogalmazott meg, melyben megállapítja a hal fogyasztással kapcsolatos divergáló eredményeket. Az állásfoglalás szerint mérsékelt halfogyasztás /hetente 1-2x/ - számos pozitív vizsgálatra hivatkozva – felnőttek számára általában javasolt, mert elmaradása jelentősen növelné a cardiovascularis halálozást. A terhesek, vagy a terhesség előtt állók számára azonban nem ajánlott, mert a magzatban látás és kognitív funkciókban jelentkező fejlődési zavarokat okozhat.

Az AHA /Amerikai Kardiológus Társaság/ állásfoglalása szerint a halfogyasztással egyenértékű, gyógyszeres formátumú, telítetlen zsírbevitel /napi 500 mg PUFA/ szedése ajánlott, mely kb. heti 1-2-szeri halfogyasztásnak felelhet meg. Sokak szerint azonban ez a mennyiség a coronaria betegek számára nem elegendő.

Vannak veszélyek is. Egyre többen hívják fel a figyelmet a halakban kimutatható káros anyagokra. A zsindelyhal, a kardhal, a cápa és a makréla izomzata higanyt, a lazac, a pisztráng és az osztriga pedig zsírszövetében chlórozott biphenyl tartalmú károsító anyagokat raktározhat. Az AHA ajánlásban szereplő hal-olaj capsula természetesen mentes e káros hatásoktól. Mint az élet más területén – a halfogyasztásban is – a mérsékletesség javasolható.

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink