• Ónodi-Szűcs
    • Ónodi-Szűcs: mennyiség helyett a minőséget célozzák

      Ónodi-Szűcs: mennyiség helyett a minőséget célozzák

    • A harmadik negyedben - interjú Ónodi-Szűcs Zoltánnal

      A harmadik negyedben - interjú Ónodi-Szűcs Zoltánnal

    • Ónodi-Szűcs: túl vagyunk a krízisen

      Ónodi-Szűcs: túl vagyunk a krízisen

  • EBP
    • Harmincmilliárd forintból újulhat meg a dél-pesti kórház

      Harmincmilliárd forintból újulhat meg a dél-pesti kórház

    • EESZT: évtizedes lemaradást pótol a rendszer

      EESZT: évtizedes lemaradást pótol a rendszer

    • EBP: új szakrendelőt kap a II. kerület

      EBP: új szakrendelőt kap a II. kerület

  • EESZT
    • Képzés és vizsga az EESZT felhasználóknak

      Képzés és vizsga az EESZT felhasználóknak

    • Néhány nap maradt az e-személyik igénylésére

      Néhány nap maradt az e-személyik igénylésére

    • EESZT: évtizedes lemaradást pótol a rendszer

      EESZT: évtizedes lemaradást pótol a rendszer

Mennyi az Ön napi kalóriaigénye?

Fogyokura 2004.05.26 00:00 Forrás: Weborvos

Ha az alacsony kalória-bevitel folyamatosan megmarad, akkor tartós lesz a súlycsökkenés is.

A hízékonyság nagymértékben genetikailag meghatározott hajlam, aminek a hatását a környezeti tényezők, nevezetesen a civilizált élet szokásai, a viszonylag bőségben rendelkezésre álló és egészségtelen összetételű táplálék nagymértékben rontják, csakúgy mint a mozgásszegény életmód.

A szervezet kalóriaigénye a hővé átalakuló anyagcseréből és a napi fizikai munkából tevődik össze. Mértéke egyénenként különböző, de egyazon személynél is jelentősen csökken mind az életkor előrehaladtával, mind mozgásszegény életmód mellett, fokozva ezzel a súlyfelesleg veszélyét. Az elhízás kialakulása során gyakorta megfigyelhetők hormonális változással és stresszes időszakkal kapcsolatos súlynövekedési lépcsők. Valódi hormonális (ún. endokrin) betegség azonban ritkán áll az elhízás hátterében.

Abban az esetben, ha a testsúly csökkentése ajánlatos a napi kalóriabevitelnek kevesebbnek kell lennie, mint a felhasználásnak. Ez általában megvalósítható tartósan napi 1200-1600 kcal energia bevitele mellett. Emellett elérhető a folyamatos fogyás.

Hogyan tudja egyszerűen megállapítani a szervezet napi kalória igényét? Ebben a következő képlet segítheti:

Férfiaknál: napi kcal = 900 + 10 x testsúlykilogramm
Nőknél: napi kcal = 700 + 7 x testsúlykilogramm

Az így kapott értéket ülő életmódot folytatóknál 1.2-del, közepes aktivitást végzők esetén 1.4-del, nehéz fizikai munkát végzők esetén 1.8-del kell megszorozni.

Pl. 70 kg súlyú irodai dolgozó férfi napi energia szükséglete a következő:

Napi kalória szükséglet = 900 + 10 x 70 = 1600 x 1.2
Ugyanilyen súlyú nő esetén:
Napi kalória szükséglet = 700 + 7 x 70 = 1190 x 1.2

Gyakran észlelhető az, hogy a fogyókúra megkezdésekor gyors testsúlycsökkenés jön létre, majd ezt követően a szervezet az alacsonyabb kalória bevitelhez alkalmazkodva csökkenti a szervezet kalóriáinak égetését és ezért a továbbiakban a súlycsökkenés üteme is lelassul. Sőt erőteljes (túlzottan gyors súlycsökkenésre törekvő) fogyókúra után a testsúly gyarapodása is gyakran észlelhető (ez az ún. „jojó" jelenség). Azonban, ha az alacsony kalória-bevitel folyamatosan megmarad, akkor tartós lesz a súlycsökkenés is.

A fogyókúra másik összetevője az energiafelhasználás fokozása, elsősorban rendszeres testmozgással.

Házi feladat: számolja ki, mennyi az Ön napi kalóriaigénye?

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink