• Ónodi-Szűcs
    • Ónodi-Szűcs: mennyiség helyett a minőséget célozzák

      Ónodi-Szűcs: mennyiség helyett a minőséget célozzák

    • A harmadik negyedben - interjú Ónodi-Szűcs Zoltánnal

      A harmadik negyedben - interjú Ónodi-Szűcs Zoltánnal

    • Ónodi-Szűcs: túl vagyunk a krízisen

      Ónodi-Szűcs: túl vagyunk a krízisen

  • EBP
    • Harmincmilliárd forintból újulhat meg a dél-pesti kórház

      Harmincmilliárd forintból újulhat meg a dél-pesti kórház

    • EESZT: évtizedes lemaradást pótol a rendszer

      EESZT: évtizedes lemaradást pótol a rendszer

    • EBP: új szakrendelőt kap a II. kerület

      EBP: új szakrendelőt kap a II. kerület

  • EESZT
    • Képzés és vizsga az EESZT felhasználóknak

      Képzés és vizsga az EESZT felhasználóknak

    • Néhány nap maradt az e-személyik igénylésére

      Néhány nap maradt az e-személyik igénylésére

    • EESZT: évtizedes lemaradást pótol a rendszer

      EESZT: évtizedes lemaradást pótol a rendszer

Légszennyezés: a dízeljárművek a célkeresztben

Hírek 2017.09.19 11:25 Forrás: MTI
Légszennyezés: a dízeljárművek  a célkeresztben

Mintegy tízezer ember idő előtt halálát okozza a dízelgépkocsik károsanyag-kibocsátása Európában.

Mintegy tízezer ember idő előtti halálát okozza a dízelgépkocsik nitrogén-oxid kibocsátása az Európai Unió 28 tagállamában, Norvégiában és Svájcban - mutatták ki európai kutatók új tanulmányukban. A Norvég Meteorológiai intézet, a Svéd Chalmers Műszaki Egyetem és az ausztriai székhelyű International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) kutatói kimutatták, hogy évente 425 ezer ember idő előtti halála hozható kapcsolatba a légszennyezéssel az EU 28 tagállamában, Norvégiában és Svájcban. Az idő előtt elhalálozás több mint 90 százalékát a szállópor-ártalomból eredő légzőszervi és szív-és érrendszeri megbetegedés okozza.

A járművek üzemanyagának égéstermékeiből származó nitrogén-oxid a szállópor-szennyezés egyik előfutára. A kutatók becslései szerint a dízelgépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátása évente nagyjából tízezer ember idő előtti halálát okozza. Mintegy felüknek, nagyjából ötezer embernek az idő előtti halála annak számlájára írható, hogy ezen gépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátása jóval magasabb a hivatalosan megjelölt értéknél.

A benzinmotoros gépkocsik nitrogén-oxid kibocsátása alacsonyabb. "Ha a dízelgépkocsik kibocsátása ugyanolyan alacsony lenne, mint a benzinmotorosoké, a tízezer idő előtti elhalálozás mintegy háromnegyede, azaz 7500 elkerülhető lenne" - idézte Jens Borken-Kleefeldet, az IIASA közlekedési szakértőjét az Eurekalert tudományos hírportál.

A dízelgépkocsikból eredő nitrogén-oxidhoz köthető idő előtti elhalálozás a legmagasabb Olaszországban, Németországban és Franciaországban ezen autók elterjedése miatt. A szakemberek azonban azt is kiemelték, hogy Olaszországban az egy főre jutó kockázat kétszer akkora, mint Franciaországban.

"Ez a káros légszennyezést tükrözi, különösen az erősen szennyezett Észak-Olaszországban" - tette hozzá Jan Eiof Johnson, a Norvég Meteorológiai Intézet kutatója.

Az ilyen eredetű légszennyezéssel összefüggésbe hozható idő előtti elhalálozás legkisebb kockázatát Norvégiában, Finnországban és Cipruson mutatták ki, ahol a többi vizsgált országhoz viszonyítva egytizennegyed a kockázat.

Az Environmental Research Letters folyóiratban közzétett kutatás eredményei két évvel az után láttak napvilágot, hogy az amerikai Környezetvédelmi ügynökség bejelentette, hogy a Volkswagen kijátszotta a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó helyi előírásokat, gépjárműveik hivatalosan megjelölt nitrogén-oxidok kibocsátása nem egyezik meg a valós károsanyag-kibocsátással.

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink