• Ónodi-Szűcs
    • Ónodi-Szűcs: több fejlesztés, magasabb bér

      Ónodi-Szűcs: több fejlesztés, magasabb bér

    • Teljesítmény helyett eredményalapú finanszírozás

      Teljesítmény helyett eredményalapú finanszírozás

    • Számvetés az Arénában: Ónodi-Szűcs Zoltán

      Számvetés az Arénában: Ónodi-Szűcs Zoltán

  • EBP
    • EBP: Fejlesztik a nagykátai rendelőintézetet

      EBP: Fejlesztik a nagykátai rendelőintézetet

    • EBP: fejlesztik a monori szakrendelőt

      EBP: fejlesztik a monori szakrendelőt

    • Új ellátások is lesznek a megújuló szakrendelőben

      Új ellátások is lesznek a megújuló szakrendelőben

  • EESZT
    • Hekkerek tarolták le a lett egészségügyi rendszert

      Hekkerek tarolták le a lett egészségügyi rendszert

    • EESZT - az egészségügyi ellátás új dimenziója

      EESZT - az egészségügyi ellátás új dimenziója

    • Merre tovább Elektronikus Egészségügyi Tér?

      Merre tovább Elektronikus Egészségügyi Tér?

Merre tovább Elektronikus Egészségügyi Tér?

Lapszemle 2017.12.29 07:00 Forrás: medicalonline.hu
Merre tovább Elektronikus Egészségügyi Tér?

Az EESZT akkor kel majd életre igazán, ha mind több külső rendszer csatlakozik hozzá.

Egy ekkora rendszer esetében optimalizálásra, hangolásra folyamatosan szükség van, de az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) bevezetése a kezdeti nehézségek ellenére jól sikerült – mondta a MedicalOnline-nak Szabó Bálint, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) EESZT kialakításáért és fenntartásáért felelős főosztályvezetője, aki a felhőalapú struktúra bővítési lehetőségeiről is beszélt a lapnak.

Akinek kellett, az már csatlakozott az EESZT-hez?
– Nagyjából mindenki elkezdte a csatlakozást, több mint 9500 csatlakozási tanúsítványt adtunk ki az intézményeknek, háziorvosoknak, patikának, ami azt jelenti, hogy a tér oldaláról, műszaki értelemben használhatják a rendszert. Hogy valóban használják-e, az már nem az üzemeltető, hanem a betegellátó felelőssége.

Valamennyi, az ágazatban alkalmazott szoftvert akkreditáltak már?
– Az információs adatbázisunkat azokból a jelentésekből állítottunk össze, amelyeket a háziorvosoktól, patikusoktól, kórházaktól kaptunk. Ezen szoftverek közül elenyésző azok száma, amelyek még nem akkreditáltak. Minden területen számos jó minőségű szoftver áll a felhasználók rendelkezésére.

Mi történik akkor, ha az informatikai rendszer beszállítója nem felel meg a követelményeknek?
– Mivel a csatlakozási kötelezettség az ellátó intézményt terheli, ezért ebben az esetben másik szoftvert kell választania az ellátónak, vagy rá kell szorítania a beszállítóját arra, hogy végezze el a csatlakozáshoz szükséges fejlesztéseket.

Számos ágazati informatikai fejlesztés futott az EESZT-vel párhuzamosan, ilyen volt például az ellátási folyamatok elemzésére lehetőséget adó, döntéstámogató rendszer, az immár Pulzus néven futó Katéter Mónika. A tér és a Pulzus összekötésétől sokat remélt az ágazatvezetés. Összekötötték már a két rendszert?
– Pilot szinten igen, tehát a csatlakozás műszaki feltételeit megteremtettük, ám ez nem jelent éles adatgyűjtést. A törvények szerint az EESZT adatait jelenleg kizárólag az orvosok használhatják, még ágazatvezetés sem férhet hozzá azokhoz. Ha megszületnek a csatlakoztatás jogszabályi keretei, akkor ennek a kapcsolatnak a kiépítése könnyen elvégezhető lesz. Az ágazatvezetésnek kell döntést hoznia arról, hogy milyen rendszereket kíván összekötni a Térrel.

Szinte naponta érkeznek hírek újabb és újabb, az egészségügyet érintő informatikai fejlesztésről. Ezek befogadására képes az EESZT?
– Az EESZT akkor fog igazán életre kelni, ha mind több külső rendszer csatlakozik hozzá, ezért a tér tervezésekor kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy a csatlakozási lehetőségeket nyílt szabványok alapján alakítsuk ki. Már most is számos interfész áll rendelkezésre, de ezek halmazát az EFOP 1.9.6-os projektben tovább bővítjük. A mobil interfészünk a különböző mobilappokat tudja majd kiszolgálni, és lesz telemedicina interfészünk, ami az okos orvosi eszközök csatlakozását teszi lehetővé. De bármilyen speciális igényt ki tudunk elégíteni, hiszen ezek a rendszerek műszaki szempontból számunkra olyanok, mint egy kórház informatikai rendszere, csak speciális céliránnyal. Bár egyelőre még a saját fejlesztéseink vannak előtérben, de idővel átkerül a fókusz a külső, nem központilag koordinált fejlesztésekre.

Az EESZT-be strukturálatlanul érkező adatok a szakmák számára érdemben nem használhatóak – hangzott el nemrégiben egy konferencián. Törekszenek arra, hogy ez változzon?
– A beutaló- és receptinformációk, az e-profil információk strukturáltan kerülnek a térbe, de valóban nagy a jelenleg még strukturálatlan adathalmaz. Ezekhez azért nem akartunk hozzányúlni első körben, mert ha az összes rendszerszállítót rákényszerítettük volna egy ehhez szükséges volumenű fejlesztésre, akkor sokkal tovább húzódott volna a felkészülési időszak. Viszont most az EFOP 1.9.6-os projekt lehetőséget ad az eddig kimaradt dokumentumok standardizálására az ambulánslapoktól a zárójelentésekig. Ez most egy fontos fókusz számunkra. A teljes interjú itt olvasható

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink