• Ónodi-Szűcs
    • Ónodi-Szűcs: túl vagyunk a krízisen

      Ónodi-Szűcs: túl vagyunk a krízisen

    • Ónodi-Szűcs: sok minden jobb, de a lakosság nem érzi

      Ónodi-Szűcs: sok minden jobb, de a lakosság nem érzi

    • Több lombikbébi-eljárást finanszíroz majd az állam

      Több lombikbébi-eljárást finanszíroz majd az állam

  • költségvetés
    • A jövő évi költségvetés gyógyszerészi szemmel

      A jövő évi költségvetés gyógyszerészi szemmel

    • Fókusz: népegészségügy, alapellátás és betegbiztonság

      Fókusz: népegészségügy, alapellátás és betegbiztonság

    • Ónodi-Szűcs: csökken a lemaradásunk

      Ónodi-Szűcs: csökken a lemaradásunk

  • EESZT
    • Jön az E-vény, lesz, aki kiadja az orvosságot?

      Jön az E-vény, lesz, aki kiadja az orvosságot?

    • Hétfőn road-show-ra indulnak az ÁEEK szakértői

      Hétfőn road-show-ra indulnak az ÁEEK szakértői

    • EESZT-csatlakozás: tapasztalatok, típushibák

      EESZT-csatlakozás: tapasztalatok, típushibák

Milyen életmód, étrend ajánlott?

IBS info 2003.04.03 00:00

Az IBS krónikus betegség, amelyben a különböző gyógyszeres kezelések nem oki, csak tüneti hatásúak, ezért is fokozott a jelentősége a nem gyógyszeres gyógymódoknak.

Az IBS-nek speciális diétája nincs, de ésszerű étkezéssel az esetek többségében a panaszok jelentősen enyhíthetők. Az étrendi és életmódi tanácsok a súlyosabb esetekben is a kezelés alappillérei. Célszerű a rendszeres étkezés kialakítása. Az irritáló ételek, italok (erős fűszerek, zsiradékok, kávé, alkohol) és a dohányzás mellőzésével a hasi fájdalom, puffadás sokszor megelőzhető/ enyhíthető.

Ebben a beteg csoportban jelentős egyéni különbségek észlelhetők a nehezen tolerálható, tehát panaszt okozó ételekben
Fontos, hogy a beteg figyelje meg, hogy milyen ételek provokálják a panaszait, mert ez segítheti a későbbi étrend kialakítását. A mesterséges édesítőszerek (szorbit, fruktóz), amelyek gyakori alkotórészei a különböző üdítőitaloknak, cukormentes rágóguminak, hasmenést válthatnak ki.

Magyarországon aránylag gyakori (mintegy 10 %) a tejcukor érzékenység, ezért amennyiben a hasmenés, puffadás a fő panasz, fontos ennek tisztázása.
Különösen a szorulásos, de a váltakozó, sőt a hasmenéses csoportban is kedvező lehet a sok növényi rostot tartalmazó étrend. A joghurtba, vagy kefirbe elkevert étkezési korpa vizet köt, hígítja, savanyítja és növeli a béltartalmat, gyorsítja a béltartalom haladását, csökkenti a vastagbélen belüli nyomást, ezáltal a bélfal feszülését.

Naponta 1-2 evőkanál búzakorpát érdemes fogyasztani, szükség esetén napi 4-6 evőkanálig emelve. A hatás több nap után alakul ki, átmenetileg a puffadásos panaszokat fokozhatja. Előfordul, hogy valaki idegenkedik a korpától, vagy nem segít a panaszokon. Ilyenkor érdemes még egyéb rostdús ételt ( pl. müzli) is megpróbálni. A növényi rostokban gazdag diéta fontos a súlyosabb vastagbél betegségek (vastagbél daganat, divertikulózis) megelőzésére is.

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a túlzott szigorú étrendi megszorítások, egyoldalú táplálkozáshoz vezethet, amely veszélyeket (hiánybetegségek) rejthet magában.
A rendszeres testmozgás (futás, kerékpározás, úszás, kerti munka stb.) előnyös IBS-ben is.

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink